خدمات وبلاگ نویسان-بهاربیست

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
پیوندآسمانی
کوچکم اما بزرگ شده ام ... آنقدرکه با تنهایی ، قلم ، کاغذ و اتاق تاریک آشنایم نوشتن را نیاموختم ، فقط تمرین می کنم ! مشق می کنم و لذت می برم ... هرگاه دلم ازخیابانهای زنگارگرفته و مردم سنگ دل این شهرمی گیرد ، برایش می نویسم _ می دانم می خواند ... حالم بهترمی شود، شاید نوشتن دردی را دوا نکند اما مرا سبک می کند به بی وزنی می رسم... ایمان دارم که به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل است . ... گفتم تنهایی ام را قسمت می کنم ، البته سهم کمی نیست... آرزو دارم حرف های دلم کسی را نیازارد...اگرهم زبانم لال چنین اتفاقی افتاد ، بر بزرگی خود و کوچکی من ببخشید ...! ایمن باشید درامان ایمان
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 12
کل بازدید : 52116
کل یادداشتها ها : 101
خبر مایه

موسیقی


سـاخت شخصیــت فــردی

اسلام به سازه‌های شخصیّت انسان و زیربنای تفکّر او توجّه فراوانی دارد؛ و خدای ربّ العالمین از هر امکاناتی برای آماده‌سازی فضا در تربیت بشر دریغ نورزیده است. پیامبرانی را با کتاب و پیامبران دیگر را بدون کتاب نزد خلق فرستاد تا تربیت او را بر دوش کشند.

آیات فراوانی انسان را به خودشناسی فرا می‌خواند و آگاهی او را نسبت به این موضوع اوّلین قدم خداشناسی می‌داند، هر چه خودشناسی عمیق‌تر باشد فرد خدایش را بزرگ‌تر و تواناتر می‌یابد.

در آیه 105 سوره مبارکه مائده آمده است:

?یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.?

اى کسانى که ایمان آورده‏اید مراقب خود باشید اگر شما هدایت یافته‏اید، گمراهى کسانى که گمراه شده‏اند، به شما زیانى نمى‏رساند. بازگشت هم? شما به سوى خداست؛ و شما را از آنچه عمل مى‏کردید، آگاه مى‏سازد.

هر کس باید در رفع رذایل اخلاقی خویش همّت گمارد، زیرا رذایل ایمان فرد را متزلزل و در نهایت نابود می‌سازند و اگر فرد گرفتار غفلت‌های اخلاقی شود خانواده‌اش به تَبَع از این غفلت بی‌نصیب نخواهند ماند.

این آیه ثبوت و ماندگاری ایمان را وابسته و منوط به خودشناسی و ساخت شخصیّت افراد می‌داند، و متذکّر می‌شود، قبل از آنکه نگران سهل‌انگاری‌های خانواد? خویش باشید، کم کاری‌های خود را بنگرید.

عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ‏ رهایی نفس‌هایتان از بند پلیدی و آلودگی بر خود شماست. از خدا کمک بگیرید؛ و بدانید اگر در مسیر صلاح قدم بردارید به تحقیق حرکت صحیح شما، خانواده‌تان را رستگار خواهد کرد و این رستگاری دو نتیجه در پی خواهد داشت.

1- خیر و نیکی بدون کمترین زحمتی در زندگی‌تان هویدا و پخش می‌شود.

2- از آفات اجتماعی در امان می‌مانید، لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ. اگر شما به راه هدایت باشید زیانی از کفر گمراهان به شما نخواهد رسید.

هم? افراد باید بر معایب رفتاری اعتقادی و اخلاقی خویش واقف باشند و در پی یافتن راه‌حل و توجیه برای رهایی از عیوب خود نباشند، زیرا این توجیهات بی دلیل فقط نابودی و تباهی فرد و نزدیکانش را به همراه دارد.

هر یک از ما عامل بسیاری از نکات مثبت و منفی زندگی‌مان هستیم و باید بر اساس توانایی‌هایی که خدا در وجودمان به ارمغان گذاشته است در امور مثبت به خود‌باوری دست یابیم و آنها را تقویت نماییم و در نکات منفی نفس را توبیخ کنیم؛ و در پی تغییر و جایگزین کردن رذایل اخلاقی به فضایل آنها باشیم.

? إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتى یُغَیرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ.?

خدای سبحان سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان تغییراتی در آن ایجاد کنند.

هیچ‌گاه آرامش درونی فرد به ناامنی مبدّل نمی‌شود، مگر خود او تغییر کرده باشد و مودّتها جایگزین اختلاف‌ها نمی‌شود مگر آنکه این تغییر از خود انسان آغاز شود.

خانواده جامع? کوچکی است که آرامش و ناامنی آن منوط به ساخت تک تک افراد است به همین دلیل قرآن خودسازی را محوری‌ترین و اساسی‌ترین امر زندگی بشر دانسته است و برداشتن سه گام را در مسیر خودسازی برای روندگان آن ضروری می‌داند.

نکته اول: در ابتدا شخص به این باور دست یابد که خواهان تغییر رفتار خویش است و می‌خواهد حُسن‌خُلق را جایگزین سوء‌خُلقش گرداند.

نکته دوم: فرد بداند کامیابی و ناکامی‌اش منوط و وابسته به دیدگاه او نسبت به زندگی است. نگاه افراد بر ذرّه ذرّه زندگی‌شان تأثیر خود را به وضوح نشان می‌دهد؛ و باید شخص این تفکّر را قبول داشته باشد که زشتی و زیبایی اطراف ما به شدّت با احساسمان ارتباط مستقیم دارد. روزی که با شکرگزاری از خدای سبحان آغاز می‌شود و در ابتدای روز ذکر کوتاه الحمدلله بر زبان جاری می‌شود باعث می‌گردد تا شخص همه چیز را تا پایان روز موافق با خواسته‌های خویش ببیند و شب هنگام در بازگشت به خانه احساس خستگی و فشار کار نکند. بر عکس روزی که با ناشکری آغاز می‌شود و یا حتّی اگر ناشکری هم ندارد بلکه در وضعیّت خنثی نه مثبت و نه منفی روزش را شروع می‌کند گویا هم? کائنات علیه این شخص کمر همّت بسته‌اند تا زیبایی‌‌های زندگی را برای او زشت و کریه جلوه دهند تا او از انجام هیچ‌کاری احساس لذت نکند. این قانونی است که تجرب? آن کار مشکلی نخواهد بود و اگر انسان گمان کند تغییر رفتارش هیچ نقشی در زندگی‌ ندارد؛ و یا تلاش‌های او برای رسیدن به یک ساختار شخصیتی سالم بی‌فایده است، هیچ‌گاه به ثمر? لازم آن دست نمی‌یابد تا کامروایی خود را مشاهده کند.

نکته سوم: محافظت از دست آوردهای الهی است. اگر به لطف حضرت حق تغییر رفتاری برای شخص حاصل شد و توانست حُسن خلق را جایگزین سوء خّلق نماید بر او فرض است تا دست‌ آوردهای‌ خود را حفظ کند و در پی ماندگاری و تثبیتشان تلاش کامل داشته باشد.

اگر تغییرات حاصله در شخصیّت فرد ثابت نشود در اصطلاح عرفان حال است؛ و حال زمان کوتاه و زودگذر است که نقش اساسی در زندگی ندارد، امّا اگر حال به مقام تبدیل شود هدف حاصل شده است و حُسن خُلق جایگزین سوء اخلاق خواهد شد. بد رفتاری‌ها به خوش رفتاری و تلوین به تمکین و از رنگ به رنگ شدن به ثبوت شخصیّت بدل می‌شود و در این زمان فرد در هر شرایطی رفتارش کنترل پذیر است در‌حالی‌که بسیاری از افراد از قبول حقیقت کنترل رفتار سرباز می‌زنند و در فکر توجیه رفتارهای ناپسند خویش‌اند، در‌حالی‌که، اگر موقعیّت فرد عصبانی تغییر کند به سرعت رفتارش کنترل پذیر می‌شود.

شخصی که کنترل رفتار ناشایست خویش را منوط به ناتوانی‌اش می‌داند به مجرّد تغییر موقعیّت بر خویشتن مسلط می‌شود.

در آیه 88 سوره مبارک? یوسف خدای سبحان با تدبیری ظریف و زیبا انسان را به خود‌سازی توجه می‌دهد.

? فَلَمّا دَخَلُوا عَلَیْهِ قالُوا یا أَیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ.?

هنگامى که آنها بر او (یوسف) وارد شدند، گفتند: اى عزیز ما خاندان ما را ناراحتى فرا گرفته، و متاع کمى (براى خرید موادّ غذایى) با خود آورده‏ایم؛ پیمانه را براى ما کامل کن؛ و بر ما تصدّق و بخشش نما، که خداوند بخشندگان را پاداش مى‏دهد.

آنچه بیش از همه در ساخت شخصیت فردیِ انسان مؤثر است، تواضع و فروتنی و خاکساری است. در مسیر خودسازی هر چه فرد بیشتر مسکنت و تهی‌دستی خویش را به نمایش بگذارد، الطاف بی دریغ خدای سبحان بیشتر بر او باریدن می‌گیرد، مهم اینکه، انسان در مقابل مولای خویش دست نیاز دراز کند؛ و از درگاه ربوبی او کمک طلب نماید.

برادران یوسف در این آیه به این راز مهم دست یافته بودند و تمام فقر و بیچارگی خود را به‌عنوان پشتوان? خواهش خود به نزد ولیّ زمان خویش بردند. آنها یوسف را به رفیع‌ترین القاب مورد خطاب قرار دادند و گفتند: «ای عزیر مصر» ای کسی که هم? عزّت و سربلندی مصر از وجود با برکت توست؛ و در مقابل او خود را حقیر و ناچیز دانستند و گفتند: «ما همگی دچار قحطی شده‌ایم و از خود هیچ سرمایه و توانی نداریم دستگیر ما باش تا از این رنج و سختی رهایی یابیم».

این عاملِ مهم تأثیر بسزایی در تغییر موقعیت برادران یوسف داشت. زمانی که آنها خود را فقیر و قحطی زده و بیچاره دیدند و ذلّ بندگی خود را اعلام داشتند از عنایات خاص الهی بهره جستند و ولیّ زمانشان به لطف خدای سبحان پیمان? نیازشان را پر کرد.

اگر باور داشته باشیم هر آیه برای هر خواننده‌ای پیامدی خاص به همراه دارد باید بگوییم این آیه صرفاً برای اعلام بیچارگی انسان نسبت به خدای سبحان است. در ادامه این آیه آمده است اگر ساختار شخصیت افراد ناموزون و ناهماهنگ باشد، تأثیر خود را به وضوح نشان خواهد داد. مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ؛ ما و خاندان ما را ناراحتى فرا گرفته است.

اگر فرد دچار مشکل اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی و غیره شود به تَبَع خانواده‌اش در امان نخواهد بود، پدری که برای دستیابی به هدف به دروغ متوسل می‌شود، شایسته نیست فرزندش را برای پناه بردن به دروغ سرزنش کند. مادری که خود به امور عبادی و اخلاقی پایبند نیست مثلاً، از صحبت با نامحرم وحضور در مجالس لهو و لعب ابایی ندارد، نباید دخترش را به دلیل بی‌تقیدی به شرع سرزنش نماید. افراط و تفریط‌ها به‌طور قطع، ضرب? خود را بر پیکر خانواده فرود می‌آورد.

قرآن در آیه 6 سوره مبارک? تحریم می‌فرماید:

? یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ.?

اى کسانى که ایمان آورده‏اید خود و خانواده? خویش را از آتشى که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه دارید؛ آتشى که فرشتگانى بر آن گمارده شده که خشن و سخت‌گیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‏کنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا مى‏نمایند.

معمولاً هرگاه بحث خانواده مطرح می‌شود، در ابتدا تمام توجهات شنونده و یا خواننده به سایر افراد به‌غیر از خودش معطوف می‌گردد و سلامت اخلاقی خود را منوط به سلامت سایرین می‌داند، در‌حالی‌که هدفِ قرآن در این آیه به سوی خود فرد نشانه می‌رود. ابتدا هر کس باید توجهی عمیق به خویشتنِ خویش داشته باشد؛ و بعد از این در فکر سلامت رفتاری دیگران باشد. شخصی که خود بیمار است هیچ‌گاه نمی‌تواند کمک‌رسانی داشته باشد. این آیه خطاب به دلدادگان معشوق است یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید و دلداد? حق شده‌اید، نفس‌هایتان را محافظت کنید. قُوا أَنْفُسَکُمْ‏ از نفس‌هایتان مراقبت کنید اگر شما کفّ نفس پیشه کنید و اَجزاء وجودیتان را در بندگی خدا به کار بگیرید، مطمئن باشید نزدیکانتان در پی شما گام بر خواهند داشت. اگر خود را در مقابل آسیب‌های فردی و اجتماعی حفظ نکنید به طریق اولی از حفظ خانواد? خویش ناتوانید.

خدای سبحان می فرماید: چنانچه با آسیبی روبرو شدید به دنبال نیروهای کمکی در بیرون از وجود خودتان نباشید. اگر به نیروهای درونی خویش تکیه کنید به هیچ کمکی نیاز ندارید. شما را چنان تجهیز کرده‌ایم که در‌ ‌باورتان نمی‌گنجد. به محبّتی که میان شما و همسرتان برقرار کرده‌ایم، دقّت کنید، پیوند عاطفی که مای? استحکام خانواده شما گردیده است، نمونه‌ای از این امکانات درون شماست. محبّت، عاملی نگه‌دارنده هم برای شما و هم برای اطرافیان شماست. هر چه فرد از توانایی و انگیزه بیشتری برخوردار باشد، روبرو شدن با آسیب‌ها و مشکلات برای او راحت‌تر خواهد بود.

گاهی لازم است انسان برای مدّت زمانی ذهن خود را از تمام تعلّقات رها کند و فقط بر نیروهای درونی خویش که چون گنجی در عمق وجود او پنهان است متمرکز کند، و تک تک این نیروها را نام ببرد تا تمام اجزاء او از داشتن این امکانات درونی آگاه شوند. آیا این همه سربازهای باطنی برای رهایی از چنگال ابلیس کافی نیست؟ این تمکّن به لطف حضرت حق در وجود هر بشری نهفته است، فقط باید چشم به دیدن آنها باز کند که اگر این عمل انجام شود مسیری بس طولانی در شناخت خویشتن خویش طی شده است.

برای ساخت جامعه سالم باید فرزندی سالم تربیت شود و برای تربیت فرزندی سالم باید به تربیت خود فرد توجه شود، زیرا جامعه جدای از تک‌تک افراد یک خانواده نیست.

هدیه به پیشگاه مطهر امام حسن عیلیه السلام صلوات





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ